На сайті ВРУ зареєстровано проект Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо податкової амністії та оподаткування непідтвердженого доходу)» від 23.05.2016 р. № 4713.

Податкова амністія (як зазначається в пояснювальній записці до законопроекту) є логічним продовженням податкового компромісу, що став інструментом звільнення від відповідальності платників податків за заниження податкових зобов’язань із податку на прибуток підприємств і/або ПДВ.

Метою законопроекту є налагодження правовідносин між державою та фізичними особами (у т.ч. самозайнятими) за допомогою їх звільнення від юридичної відповідальності за умови розкриття сум одержаних станом на 1 січня 2016 року доходів попередніх податкових періодів, що перевищують 200000 грн, та їх сплати за зниженими ставками стосовно доходів фізичних осіб — 0, 3 та 6%.

Стисло кажучи, ПКУ планують доповнити низкою норм, серед яких мають визначити поняття «непідтверджений дохід платника податку» — це сума коштів, що становить різницю між сумою витрат платника податку на придбання в Україні та за кордоном товарів, робіт, послуг й інших матеріальних цінностей у податкових періодах, починаючи з 1 січня 2016 року, і сумою доходів платника податку, що був оподаткований або звільнений від оподаткування в порядку, установленому законодавством, у минулих і поточному податкових періодах.

Ставка ПДФО для непідтверджених доходів платника податку становитиме 30% від бази оподаткування.

Інакше кажучи, якщо платник податку, скажімо, придбав житло в столиці за 500000 грн, при цьому за весь час своєї трудової діяльності офіційно заробив 200000 грн, — із різниці в 300000 грн (якщо такий платник податку не скористається правом на податкову амністію) доведеться заплатити ПДФО за ставкою 30%.

Важливо, що непідтверджений дохід у разі прийняття законопроекту рахуватиметься відносно витрат, здійснених із 1 січня 2016 року. Тобто особи, які придбали майно до зазначеної дати, не потрапляють до зони ризику.

Тож якщо законопроект таки приймуть і жорстко візьмуться за його виконання, існує велика ймовірність, що у шафах пересічних громадян з’явиться кіпа договорів поворотної фіндопомоги, наданої один одному задля уникнення оподаткування. Адже якщо наразі майже зубожілі українці всіма родичами збирають кошти на житло, то в разі прийняття змін такі кошти треба буде обкладати ПДФО чи за ставкою 5% (як дохід від членів сім’ї другого ступеня споріднення), чи за ставкою 30% як непідтверджений дохід. Або ж офіційно позичати такі кошти один в одного на невизначений строк.